zaterdag 26 mei 2012

Een dubbeltje op zijn kant

Ah wat zielig...

Althans dat is vast wat de mensen die mee doen aan het programma "een dubbeltje op zijn kant" willen horen. Even voor de mensen die niet weten wat het programma inhoudt. De show draait om een gezin welke zich zelf in financiele nood heeft gebracht. RTL4 problemen goeroe John Williams gaat vervolgens bij deze mensen langs om in een week tijd de hele wanboel om te keren. Meer dan eens blijkt uit dit programma dat de mens zelf zijn eigen puinhoop creeert en niemand anders daar verantwoordelijk voor is. Mensen kunnen soms zo verdraaid achterlijk zijn, dat je direct begrijpt waarom er van hun geprofiteerd wordt.
 - Dus John je bedoelt eigenlijk dat ik geen 4500 euro kan uitgeven wanneer ik maar 3500 binnen krijg? Wow bedankt voor deze geweldige openbaring, heb ik namelijk nooit geweten. - Maar wacht even, we zien ook dat je ongeveer 1000 euro pint per maand, waar wordt dat aan uitgegeven dan? - Wat? Zo veel? Ga weg joh. O je meent het serieus, nee geen flauw idee wat daar mee gebeurd. - Nou wanneer je dat pingedrag dan terug brengt naar 100 euro in de week pak je al ongeveer 500 euro terug in de maand. * tranen beginnen rijkelijk te vloeien * - Bedankt John, ik wil zo graag een goed leven voor mijn kinderen en nu zie ik dat het kan. - Maar we zijn er nog niet jongens, zou jij niet in plaats van 20 uur, fulltime aan de slag kunnen? - Echt niet! Ik heb ook mijn vrije tijd nodig hoor. - Als jij niet fulltime wilt werken kun je ook je club lidmaatschappen opzeggen, de auto verkopen, etc.- We gaan direct op zoek naar een nieuwe baan, kom John, zorg jij maar even dat ik ergens word aangenomen.

Misschien ben ik niet echt met de juiste dosis sympathie geboren, maar wanneer dit gebeurd moet ik juist altijd keihard lachen. In de meeste gevallen kennen deze mensen al een schuld van enkele duizenden tot tienduizenden euro's en ze doen net alsof ze niet weten waar en wanneer het begonnen is. Vaak ligt er één grote reden aan ten grondslag; wanneer je jezelf eenmaal beter voor doet dan je bent aan je naaste omgeving is de weg terug vaak moeilijk te nemen. Als je een bepaalde standaard acteert moet je die ook waarmaken. Dus kopen we maar die auto, eigenlijk net iets boven ons budget, zeggen we nooit nee wanneer vrienden vragen of je mee gaat naar de kroeg en geven we vooral die ski vakanties niet op als we in de zomervakantie nog maar drie weken zijn weggeweest. Begrijp me goed; diegene die het breed hebben mogen het lekker breed laten hangen, geen enkel probleem, dat is juist wat de maatschappij gezond maakt. Wanneer je het geld echter niet hebt geef het dan ook niet uit! Dat maakt je in geen enkel opzicht een slechter mens maar zal juist respect afdwingen bij de mensen om je heen. Het is totaal geen schande iets minder geld dan een ander te hebben!

Wat ik wel schromelijk vind is dat er blijkbaar best nog wel wat onnozele halzen in Nederland rond lopen. En dan te bedenken dat Nederland zich in de top van de wereld begeeft als het neerkomt op kennis en ontwikkeling. Wanneer je naar een land als Amerika kijkt is het namelijk nog veel erger. Dan kun je je verzamelen in tentenkampen en roepen om een eerlijkere verdeling van het geld, maar wanneer je de ene creditcard met de ander aflost heb je het er toch echt zelf naar gemaakt! Dan kun je beter roepen om een eerlijkere verdeling van het verstand!

Dat gezegd hebbende ga ik weer lekker verder zwemmen in mijn centen verzameld in mijn bloghut ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten